Pages - Menu

Sunday, May 18, 2014

MISTERI LAMIA

Lamia merupakan seorang putri cantik yang mempunyai ekor iblis yang sangat jahat dan suka membunuh anak anak , seperti apa kisah misteri dari Putri Lamia yang diyakini punyai ekor iblis .





Dalam mitos Yunani kuno , tercatat seorang ratu Libya cantik bernama Lamia . Ia menjadi seorang ratu yang tidak biasa kerana kebiasaannya membunuh anak - anak . Jalan hidupnya yang tragis membuat kisah Lamia tersebar ke mancanegara , dalam bahawa tafsiran yang berbeza - beza . Mulai dari catatan mitos Yunani , puisi - puisi era Renaisance , sampai puisi Inggeris karya John Keats . Sampai saat ini , para ibu dan pengasuh di seluruh dunia Eropah masih menggunakan dongeng Lamia untuk memperingati anak - anak mereka agar tetap berkelakuan baik , jika tidak mahu dimakan oleh monster Lamia .

Greek Mythology
Lamia konon adalah putri dari King Belus yang menguasai Mesir . Menurut sejarahwan Diodoulus Siculus , Lamia adalah cucu dari Poseidon dan Lybie . Setelah kematian ayahnya , Lamia automatik menjadi ratu atas Mesir , tepatnya berkuasa atas kawasan Libya . Kecantikan Lamia ternyata sampai ke Yunani , bahkan sampai ke telinga Zeus . Penasaran akan kecantikan sang ratu Libya , Zeus pun mencari Lamia . Zeus kemudian betul - betul terpikat kecantikan Lamia . Sebaliknya , Lamia juga jatuh cinta pada raja tertinggi Yunani tersebut . Jalinan cinta keduanya membuahkan seorang anak bernama Herophile . Seperti kebanyakan kisah cinta Zeus dengan para kekasih gelapnya , hubungan antara Zeus dan Libya diketahui Hera . Tidak senang dengan hubungan tersebut , Hera mengutuk Lamia . Ada yang menyebutkan Hera membunuh anak dari Lamia dan Zeus . Ada pula versi yang mengatakan Hera mengguna - guna Lamia hingga ia membunuh anaknya sendiri . Pada akhirnya , Lamia sangat berduka kerana kehilangan anak satu - satunya . Tidak kuat menahan duka , fikiran Lamia yang dipenuhi dengan kebencian dan kesedihan membuatnya jadi gila . Dirinya dipenuhi dendam hingga mampu membunuh anak - anak lain . Nafsu membunuh yang begitu tinggi akhirnya mengubah wajah Lamia yang cantik menjadi buruk rupa .

Terdapat beberapa versi mengenai perawakan Lamia , selain ratu cantik yang berubah menjadi buruk rupa setelah kehilangan anaknya . Terdapat versi yang menggambarkan Lamia tetap berwajah cantik , namun mempunyai ekor iblis setelah dikutuk oleh Hera . Ada pula yang menjabarkan Lamia mempunyai wajah rupawan , namun tubuh bahagian bawahnya bersisik seperti ular . Konon setelah kehilangan anak kandungnya , Lamia tidak dapat menutup matanya sendiri . Jadi ke mana pun ia memandang , yang dilihatnya adalah bayangan anaknya yang telah tiada . Tentu hal tersebut membuat Lamia semakin gila . Setiap melihat ibu - ibu lain yang tengah mengasuh anaknya , Lamia akan mengamuk dan membunuh anak tersebut kerana cemburu . Selain membunuh , Lamia juga memakan mayat anak - anak tersebut . Tidak sanggup melihat salah satu kekasihnya , Zeus memberi Lamia kekuatan untuk memindahkan matanya sendiri , untuk membantunya menghilangkan bayangan sang anak .

other Version
Lamia Korinthia adalah sesosok iblis yang menggoda seorang pemuda bernama Menippos . Kisah tersebut berlaku di bandar Korinthos ( Corint ) , sebelum masehi . Menippos adalah seorang pelajar yang mendalami falsafah . Ia lebih menonjol dari murid - murid lain dengan kepandaian yang luar biasa serta perawakan yang hamper sempurna . Alhasil Menippos pun membuat banyak wanita jatuh hati . Satu hari ketika Menippos berjalan menuju Cencharea , ia bertemu dengan seorang wanita yang mengaku telah jatuh cinta padanya sejak lama . Berbeza dengan yang lain , wanita yang satu ini membuat Menippos jatuh cinta . Menippos tidak menyedari bahawa wanita tersebut adalah Phasma / hantu . Lamia menyamar sebagai sesosok gadis cantik lalu memikat pemuda tersebut dengan tujuan dapat meminum darah dan memakan dagingnya . Menippos yang terpikat pada Lamia setiap hari berkunjung ke Cencharea untuk bertemu dengannya .

Apollonios , salah satu guru dari Menippos , melihat keanehan yang terjadi pada muridnya . Setelah mengadakan penyelidikan , Apollonios berjaya mengetahui bahawa Menippos tengah jatuh cinta pada Lamia . Menippos pun disoal siasat dan diminta untuk meninggalkan Lamia , namun menolak . Akhirnya Apollonios memutuskan untuk bertemu langsung dengan Lamia dan meminta hantu tersebut untuk meninggalkan Menippos . Selepas perdebatan dan usaha yang melelahkan , Menippos berjaya diselamatkan dari pengaruh Lamia .

moden Interpretation
Dalam intepretasi moden , Lamia lebih banyak dikaitkan dengan sosok mahkluk vampiric atau succubus . Ada pula yang mengaitkan Lamia sebagai ahli sihir , hidup dalam kawasan terpencil , memerangkap manusia - manusia yang datang ke kawasan tersebut , lalu membunuh dan mengkomsusinya untuk menambah kekuatan sihir . Lamia dalam versi penyihir konon menyimpan banyak benda - benda keramat dan sakti . Orang - orang yang cukup pandai dan nekad boleh saja memperdaya atau memohon pada Lamia untuk mendapatkan salah satu benda tersebut . Jika berjaya , akan mendapatkan benda sakti . Jika tidak , akan menjadi makan malam Lamia . Dalam filem Drag Me To Hell , Lamia digambarkan sebagai sesosok iblis yang dipanggil oleh suku gipsi , dengan tujuan menyiksa seseorang . Selepas tiga hari berlalu , orang tersebut akan dibawa ke neraka .

No comments:

Post a Comment